Finansleksikonet bruker cookies for å forbedre nettstedet. Finn ut mer her!



 
                   

Customer Centric
 

 

Customer Centric
Kilde: SuperOffice

Det teoretiske rammeverket for prosjektledelse er generelt sett fokusert på et triangel bestående av kostnad/ressurs – plan/tid – omfang/kvalitet. Men, å redusere et prosjekt til disse tre komponentene tilsier at prosjekter er ikke annet enn et mekanisk system som kan bli optimalisert gjennom fininnstilling i et programvareverktøy; man tilfører ressurser, og prosjektet blir ferdigstilt raskere. Men, vi vet alle at det i virkeligheten ikke er slik det fungerer.

I dag beveger både akademikere og praktikere innen prosjektledelsesfaget seg i retning av å definere vellykkede prosjekter etter den oppfattede kundeverdien prosjektet gir. Tross alt, prosjektinteressentene er de som avgjør hva "verdien" egentlig omfatter og betyr. Dersom alle interessenter anser at prosjektleveranser har høy verdi, og de løpende leveransene møter deres forventninger, er prosjektet per definisjon vellykket. Dette kalles Customer-Centric prosjektledelse, og omhandler å kontinuerlig engasjere interessentene. Uavhengig av hvordan du optimaliserer tiden, kostnadene eller kvaliteten, vil kundeservicen du tilbyr hver dag øke den oppfattede verdien av prosjektet, sier Hällström, og fortsetter;

Om man inviterer interessentene inn i prosjektet, og lar dem få se hva prosjektgruppens medlemmer jobber med, vil man oppleve et større engasjement fra prosjektmedlemmene, samt at det gir flere diskusjoner rundt formålet med prosjektet og de tilknyttede leveransene. Moderne samhandlingsteknologi er sterkt bidragsytende til dette nivået av transparens i prosjektarbeidet. Det kan gjøre noen prosjektledere nervøse, men forskning viser faktisk at om at man inviterer interessentene inn i prosjektet, vil det bli mer vellykket.

Kilde: Logistikk & Ledelse