Finansleksikonet bruker cookies for å forbedre nettstedet. Finn ut mer her!


 
                   

Statusrapport
 

 

Rapport som beskriver hvor langt prosjektet er kommet i forhold til plan, beskrivelse av avvik med konsekvenser og forsalg til korrektive tiltak.

Nærmere forklart.

Statusrapporten er det beste dokumentet en prosjekt-eier har å forholde seg til når denne skal vurdere utviklingen i prosjektet.

Det finnes flere maler for skriving av gode status-rapporter tilgjengelig på nett, men det viktigste punktet i enhver statusrapport er å være ærlig ovenfor prosjekteier.

Bruk tid på å beskrive fremgangen i prosjektet, hvordan prosjektgruppen samarbeider, hvordan du som prosjektleder takler arbeidet og ikke minst hvordan den finansielle situasjonen til prosjektet utvikler seg.

Det er gjennom statusrapporten at en får en kontinuerlig dialog med prosjekteier, og denne vil også være utgangspunkt for senere retningslinjer fra prosjekteier.

Med tanke på at mange prosjekter ender i en verbal katastrofe på grunn av massive overskridelser, er statusrapporter den viktigste dokumentasjonen på at prosjekteier har blitt informert på et tidlig tidspunkt om utviklingen.