Finansleksikonet bruker cookies for å forbedre nettstedet. Finn ut mer her!


 
                   

Eksponeringsrabatt
 

En ekstrarabatt til detaljister fra produsenter når detaljistene kjøper en viss minstemengde fra vedkommende produsent og eksponerer produktene etter avtale.

Nærmere forklart.

Eksponeringsrabatt brukes mye i dagligaverhandelen for å få plassert varer så nært kassen som mulig og på egne plasser hvor kundene oppdager dem enkelt.

Det som er særlig viktig for leverandøren er å få en så fremtrendende plass i butikkens varesortiment at de tiltrekker seg kunder som egentlig ikke hadde tenkt å kjøpe nettopp deres produkt da de skrev sine handlelister.

Butikken får kvantumsrabatt for å tillate eksponering av kampansjeprodukter, nye varesortiment eller ledende produkter fra en stor leverandør.

Det å tiltrekke seg kunder innen varehandelen er med årene utviklet seg til å bli en egen gren innen markedsføring. Og både butikker, grossister og produsenter bruker mye penger på å eksponere nettopp sine produkter.