Har du en god forretningsidé og er klar til å sette den ut i live? Vil du eie din egen bedrift og være din egen sjef? Du er absolutt ikke alene om å drømme om dette, og hvert eneste år er det mange hundre eventyrlystne menn og kvinner som starter sin egen bedrift.
Dessverre er det også mange som må gi opp drømme om å drive en egen bedrift. De har ideene og de får kunder, men de får aldri økonomien til å gå i pluss. Veldig ofte er dårlig planlegging, manglende budsjett og dårlig økonomisk styring årsaken til konkursen. Her er noen gode økonomiske råd til deg som ny bedriftseier.
Når man etablerer en bedrift, ønsker man selvsagt å tjene penger og realisere drømmer. Et bra utgangspunkt, men diffust. Du må ta deg tid til å skrive ned hovedmålet, og delmål som må oppnås på vei til hovedmålet. Jo mer presis du er, jo enklere er det å sjekke om du er på rett vei.
Basert på målene, må du formulere en forretningsplan. Den må skrives og helst vurderes av en utenforstående. En nøytral part vil kunne stille kritiske spørsmål, så dere kan løse problemene før de blir for store. Et klassisk problem er at man oppdager at produksjonskostnadene er for høye i forhold til hva kundene er villig til å betale. Oppdager du dette for sent, sitter du igjen med et stort varelager du ikke kan tjene penger på.
![]() |
Bilde: Pixabay |
Det er mye som skal på plass når man etablerer et nytt selskap. Markedsføring, registering i ulike registre, kanskje må du etablere et varelager, det er stressende. I en slik situasjon er det mange som setter regnskapet på vent.
Ulempen med dette er at man da må bruke mye tid på å registrere alle transaksjoner rett før skatten skal betales. Eller rett før andre offentlige avgifter skal betales inn. Uten et godt system, klarer du ikke å få oversikten. I verste fall fører dette til at du ikke får betalt skatt eller andre offentlige avgifter og blir pålagt dagbøter av staten.
Det er overraskende hvor mange investorer og gründere som glemmer å sette opp et budsjett og etablere rutiner for å følge budsjettet. Et profesjonelt regnskapssystem har budsjett maler man kan bruke, og de hjelper deg å huske viktige poster som skatter, avgifter og moms. Da blir det enklere å finne ut om det er mulig å tjene penger på produktet/tjenesten.
Det er utfordrende å være sin egen sjef og har du lite ledererfaring kan du fort miste oversikten. Selv erfarne ledere kan lett la seg fange av den daglige driften og ikke se langt nok frem i tid.
Skal bedriften lykkes må det etableres gode økonomiske rutiner. Et eksempel er å ha en fast dag i uken hvor man går igjennom regnskapet. Da er regnskapet alltid oppdatert, og du vil raskt kunne fange opp negative trender. Kanskje selger et produkt dårlig flere uker på rad. Da er det på tide å vurdere å stoppe produksjonen så du ikke blir sittende med et verdiløst og stort lager.